duchovní výchova Hadova

Svátosti - základní přehled

30. 9. 2008 20:34

Předpokládám, že většina z nás tyto "základy" křesťanské nauky má už v malíčku, přesto si myslím, že není na škodu si je trochu oprášit.


Svátosti rozdělujeme do 3 skupin:
iniciační (začleňují nás do plnosti života církve)
uzdravení (dávají nám sílu pro život podle Evangelia)
služby společenství (udávají směr života)

svátosti iniciační:

  1. křest - M   
  2. biřmování    - Ž
  3. eucharistie    - Ž


svátosti uzdravení:

  1. smíření (zpověď)    - M
  2. pomazání nemocných    - M i Ž


svátosti společenství:

  1. manželství    - ž
  2. svěcení        - Ž

 

Tak, a teď si je postupně budeme rozebírat.

_______________________________________________________

Křest - je to svátost mrtvých křesťanů (mrtvý křesťan = člověk v těžkém hříchu, nebo ten, kdo nemůže přijímat svátosti živých). Tato svátost může být udělena pouze 1 x za život. Existují 3 způsoby křtu. Jedná se o křty:

  1. vodou
  2. krví
  3. touhy

Křest vodou (nejčastější) se využívá nejčastěji, přijímají ho dospělí i děti (novorozenci). Dospělím se uděluje po "zkušební době" - katechumenátu a obvykle na Bílou sobotu. Novorozencům a malým dětem pár týdnů po narození (zde se před Kristem za víru tohoto dítěte odpovídají rodiče a kmotři).

V nebezpečí smrti (pokud není přítomen kněz) lze křtít také neperlivou, neochucenou (bez příchuti) a čistou vodou. Ten, kdo křtí, musí mít úmysl provést křest a ten, kdo je křtěn, pokud se uzdraví, měl by vše ještě probrat s knězem a obrátit se a věřit evangeliu. Stává se ale křtem platným členem církevního společenství.

Křest krví je prováděn lidem, kteří nebyli pokřtěni a přesto trpěli a položili život pro Krista nebo jeho víru. Typickým příkladem byly malé děti, které nechal Herodes vyvraždit, aby se zbavil Krále - Ježíše.

Křest touhy se vyskytuje v případě, že nějaký katechumen (člověk co se připravuje na přijetí křtu) (náhle) zemře a nestačil se provést křest. Pokud měl katechumen v úmyslu křest přijmout, provede se křest touhy. Ovšem nemusí se jednat pouze o katechumeny (například pokud se nestihne pokřtít vodou v nebezpečí smrti).

_______________________________________________________

Biřmování - (svátost křesťanské dospělosti) - obvykle se uděluje věkově starším osobám (kolem 15 let a více). Člověk, který tuto svátost přijímá, musí být živým křesťanem (schopen přistupovat ke svátostem živých, bez těžkého hříchu), být schopen převzít plnou odpovědnost za svou víru a uvědomovat si hodnotu této svátosti.

Při této svátosti se volí biřmovací patron - nějaký prohlášený svatý, který bude ochranou biřmovanci a vzorem pro život a odpovědnost spolu s biřmovancem přebírá také biřmovací kmotr, kterého si zvolí (neměla by to být osoba blízká - partner, rodič ani křestní kmotr), a který má pomáhat rodičům biřmovance při výchově.

Biřmování se obvykle provádí katechumenům spolu se křtem na Bílou sobotu. Tuto svátost lze přijmout pouze 1 x za život! 

_______________________________________________________

Eucharistie - (svaté příjímání) - lze k němu přistoupit při slavení mše svaté, pokud člověk není v těžkém hříchu, své případné manželství uzavřel řádně před církví, není exkomunikován z této svátosti apod.

Při této svátosti se člověk setkává s živým Ježíšem, má právo na důstojnou modlitbu a nutno podotknout, že tato svátost je nejintimnějším prožitím Boží lásky k člověku. Proto je vhodné zachovat diskrétnost.

Do hostie (eucharistický chléb) se nekouše, ani se neláme, pokud nám to nebylo výslovně nařízeno (knězem). Tuto svátost lze přijmou maximálně 2 x denně (existují i vyjímky), avšak alespoň 1 x ročně nejlépe v době velikonoční.

_______________________________________________________

Smíření - (zpověď) - jedná se o svátost mrtvých křesťanů, člověk přistupuje ke knězi (prostředník Krista), aby se zbavil hříchů, které spáchal vůči církvi nebo Kristu. Kdo pravidelně přistupuje k této svátosti, najde v ní pevnou cestu, která ho přibližuje blíže k Bohu.

Je nutné přistoupit k této svátosti minimálně 1 x ročně (nejlíp v době velikonoční).

_______________________________________________________

Pomazání nemocných - tato svátost se uděluje především starším osobám anebo těm, kdo mají před sebou například nějakou těžkou operaci. Tato svátost je svátostí živých i mrtvých křesťanů, takže funguje jako svátost smíření - odpouští těžké hříchy. Pokud to není "narychlo", je dobré předtím přistoupit ke svátosti smíření, ikdyž to není podmínkou.

_______________________________________________________

Manželství - v současné době je církevní sňatek platný i zákonně, nemusí se tedy znovu oddávat na městském úřadě. Svatby církevní se úmyslně dělají v zasvěcených kostelích (kaplích), aby "pozvali snoubenci do svého života také Boha". Pokud by někdo žil ve sňatku, uzavřeném mimo církev, nemá právo přistupovat ke svátostem (eucharistie, biřmování atd.). Takovéto manželství je nutné dodatečně splatnit.

Jedná se o svátost živých křesťanů. Pokud by jste se s partnerem / partnerkou rozvedli, před Bohem zůstává vaše manželství stále platné, (čili dalším zákoně platným manželstvím vzniká před Bohem nevěra).

Pokud by nějakému muži zemřela žena a jeho děti by byli samostatné, může být vysvěcen na kněze.

_______________________________________________________

Svěcení - (svátost kněžství) - neženatí muži, pokud úspěšně vystudovali seminář a cítí povolání k této službě, můžou přijmout tuto svátost. Jedná se v podstatě o svátost manželství, akorát ženu zde zastupuje Bůh - jemu slibujou věrnost (a církvi také), dostávají plnost Kristova kněžství a nesou větší odpovědnost za církev. Kněží mohou zpovídat, avšak jsou vázáni přísnou mlčenlivostí o obsahu této svátosti. 

Jedná se o svátost živých křesťanů. Svátost manželství nemůžou přijmout kněží, (u řeckokatolíků je možné stát se knězem i po té, co je muž ženatý). 

 
Zobrazeno 1191×

Komentáře

had

Pokud jsem napsal něco nepřesně nebo špatně, opravte mě prosím. Nerad bych skončil jako bludař ;)

Tofl

Skvělý přehled, jen by mě zajímalo co přesně znamená to rozdělení M a Ž. Díky za odpověď.

had

M - svátost pro mrtvé křesťany
Ž - svátost pro živé křesťany. více o tom se dočteš v článku, snad je to tam dostatečně vysvětlený...

kezalb

Měl bych jednu připominku....pokud se nepletu tak pokud se muz ozeni, ale zena mu umre a deti jsou sobestacne tak muze byt vysvecen na kneze

had

Ano, samozřejmě. Jenomže to už pak není ženatý ;) ale ano, existuje i tato varianta ;) díky

An09

biřmovací kmotr nemůže být stejný jako křestní kmotr? já myslela že ano.. jinak díky za přehled.:)

had

no, nejsem si úplně jistý, jestli nemůže, ale každopádně by rodiče při výchově dítěte přišli o jednoho pomocníka...myslím, že nesmí být stejný jako křestní...a nesmí to být ani osoba blízká (partner/ka, se kterou má hluboký vztah)

had

opravil jsem nějaké nepřesnosti (nově připsané jsou modrou barvou) - pokud je ještě něco špatně, tak se prosím ozvěte ;) díky za vaše ohlasy

Petr Křesťan

To had. Křestní kmotr může být i biřmovací, kmotrem nesmí být rodič, nebo manžel či manželka. Díval jsem se do pokynů k biřmování. Mějte se.P

had

jj, jak jsem psal...nevím, jak to je přesně, ale když se zvolí někdo, kdo už funkci má, pak se přijde o jednu pomocnou ruku při výchově...takže se to nedoporučuje

kostakurta

S těmi svátostmi je to nějaké divné: křest vodou uděluje kněz (to ještě jde), křest krví asi provádí nějaký kat nebo jiný pronásledovatel církve, ne? Kdo a jak provádí křest touhy? Soráč že se tak blbě ptám, ale tak nějak blbě to vyplývá z tvého příspěvku. S tím křtem to tak jednoduché asi nebude, viď? Zvláště když katechismus učí, že jediným udělovatelem svátostí je Ježíš Kristus.

Mimochodem píšeš, že biřmování je svátost kř. dospělosti. Jak potom vysvětlíš, že pravoslavní biřmují hned u křtu malého dítěte a katolíci jim to uznávají, když pak přestoupí ke Katolické církvi, stejně jako když uznávají i jiné svátosti? Asi nevíš co?

Do hostie se nekouše? Viděl jsem jednoho kněze, který dával do úst takový kus velké hostie, že kdyby to polkl naráz, tak to už asi nerozdýchá. Moje bábi mi taky říkala, že nesmím kousat do hostie, jinak by to prý Pána Ježíše bolelo. Když jsem to pak řekl našemu knězi, smál ještě hodně dlouho. To by potom neměla být eucharistie ustanovena jako chléb, ale jako bonbóny. Počkejte, až se rozpustí, haha.

kostakurta

Ke sv. smíření může přistoupit i křesťan, který není mrtvý. Má třeba jen lehké hříchy. Myslím, že to byl sv. Augustýn, který řekl, že ani milión lehkých hříchů nevyváží 1 těžký hřích.

Před Bohem manželství nemůže zůstat platné navždy. Zůstává platné jen na zemi a to až do smrti prvního z nich. A ještě pod podmínkou že bylo skutečně platně uzavřeno, což není dnes až tak samozřejmé. Pak by myslím církevní soud prohlásil manželství za neplatné.

kostakurta

Obraz kněžství jako manželství je častý model vyjádření vztahu až na to, že symbolicky tou ženou není Bůh, ale nevěsta-církev. Bůh je vždy nad tímto vztahem. Jo a četl jsem nedávno v Katol. týdeníku, že světili výjimečně jednoho ženatého na římskokatolického kněze.

Soráč, ale mám pocit, že máš v tom všem veliký chaos.

kostakurta

Kněžství není totiž o celibátu (nebo o nějaké formě kněžství), ale o službě: 1. službě Bohu a 2. službě církvi. Služba Bohu může být širší než služba církvi. Služba církvi někdy nemusí mít nic společného s Bohem. (Potom to asi není ta pravá služba.)

Křest není o formě, z tvého příspěvku to může vypadat, jako bychom si mohli vybrat mezi křtem vodou, krví či touhou. Křest je ale přijetí Krista do svého života a snaha napodobovat jej. Voda je jen normální prostředek řádného křtu a křest je nutný ke spáse. Co potom však s těmi, kteří jej nemohli přijmout?

Církev si pomáhá pomocnou terminologií mimořádných forem na základě podobnosti s Kristem. A zde je křest krví, neboť ve křtu je zobrazen kříž našeho Pána, který zemřel, aby nás z hříchů vykoupil. To se ve křtu děje a to si připomínáš, když se žehnáš svěcenou vodou, ne?
A křest touhy? Ježíš dává důraz na srdce. Díváš-li se se žádostivostí na ženu, tak s ní hřešíš ve svém srdci. Stejný princip je i v dobrém slova smyslu: máš-li touhu být Kristův a přijmout křest, jakoby se stalo. Pak ale, když přijímáš viditelný křest vodou, nejsi už mrtvý, ale živý skrze svou víru.

fichte

To kostakurta: nevytahujte se, vypadá to, že jste asi snědl katechismus na svačinu.

To had: petr14 má pravdu. Křestní kmotr nejen že může být kmotrem i biřmovacím, ale doporučuje, aby jím skutečně byl, jelikož se bere, že iniciační svátosti (kř, biř, euch) tvoří jednotu. Proto na Bílou sobotu dospělý jedinec přijímal všechny tři svátosti najednou.

had

to kostakurta: tím, že křest vodou uděluje kněz jsem měl na mysli to, že pokud je přítomen kněz, má on přednost před laikem. katechismus sice říká, že udělovatelem sv. je Ježíš Kristus, ovšem uděluje ji (většinou a v tomto případě křtu vodou) skrze církev.

...proč jinak myslíte, že by měla být sv. biřmování? je to jakési "pokračování" křtu...a proč píšu, že to je sv. křesťanské dospělosti? třeba proto, že to tak vyučují katecheti. jde o to, jaký je křesťan před Bohem, ne jaký je v rozměrech těla. určitě je i to dítě na tom v tu chvíli lépe než my dohromady - před Kristem je vyspělejší, nemá hříchy (v okamžiku mezi křtem a biřmováním)
píšete také o platnosti svátostí - o těch tu nebyla žádná zmínka, pokud vím. netvrdil jsem, že svátosti udělené jinde než v římk. církvi nejsou platné. pokud má církev ap. posloupnost (což ne všechny mají), jsou jejich svátosti samozřejmě platné.

sv. smíření: ano, máte pravdu. ke svátosti smíření je možné přistoupit, ikdyž nejsem v těžkém

had

fichte: a nejsou náhodou spojovány tyto iniciační svátosti už v tom člověku? jsem pokřtěný, obiřmovaný a když přistupuji k eucharistii, jsem jedinou osobou, která to vše spojuje právě já a ne můj strýček, který mi dělal kř. kmotra...kmotři nejsou od toho, aby spojovali tyto tři svátosti, ty jsou spojeny v tom, kdo je přijímá.

had

...ještě mě napadá, že další osoba, která to vše spojuje je Bůh, Ježíš Kristus a Ducha svatý, ovšem strýček ani rodiče tím bohužel stále nejsou...

Stanjkee

To kostakurta: Hele dej pokoj jo, kamrád se tady snaží udělat souhrn svátostí pro ty co o to mnoho nevědí...mě osobně se to hodně líbí, je to srozumoitelný a takto by to pochopil i nevěřící který by o to měl zajem!Chtěl bych vidět tvuj blog...nejdřív vyndej trám ze svého oka a pak se ohlížej na třísky toho druhého!!!

had

to stanjkee: ale on má v něčem pravdu. netvrdím že ve všem, ale v lecčem má. tvůj kamarád neví všechno ;)

kostakurta

to stanjkee: Můj první příspěvek byl dost ironický, jo přiznávám, poněvadž se mi některé věci nelíbili, jak jsou vyjádřené. Snad jsem to nahradil dalšími příspěvky, které byly rozhodně konstruktivní. Nemíním zatím kvůli tomu vyrábět nový blog, protože se mně to zdá zbytečné, když si to člověk může najít v katechismu (i v internetové verzi). A myslím, že to had napsal také proto, aby se zde o tom diskutovalo. Jestli někomu vadí, že diskutuju, tak klíďo skončím, "vážený inkvizitore". Mimochodem zajímalo by mě, co jsi stvořil ty? Akorát asi ten trám. Nevím, nevím, jestli nějaký nevěřící ti rozumí, co jsi tím myslel.

had

ale no ták klucííí, přece nemáme za potřebí se hádat ;)

to kostakurta: vážím si toho, že jsi reagoval. ikdyž byl třeba tvůj první příspěvek trochu ironický (popravdě ty mé jsou ironické skoro všechny ;)) tak to beru normálně - je těžké napsat konstruktivní kritiku nebo něco opravit.

ano, máš pravdu. právě kvůli tomu jsem založil tenhle blog. chci udělat další kroky ve svém duchovním růstu a proto se taky tvoří tyhle diskuze.
katechismus byl ustanoven po mnohahodinových diskuzích lidí různých vzdělání i duchovních rozměrů. nechci, aby tu vznikl katechismus, ale abychom se my, kteří chceme udělat pár kroků v duch. životě, uvedli na cestu světla ze tmy.

díky vám už nemám takovýhle názor, jaký byl na úplném začátku tohohle článku.
navíc signály.cz jsou místem, kde se nechá najít kvalitní čtivo, které např. vzniká opravováním článků. (kde jinde na internetu existuje takové množství různých témat a navíc kvalitně prodiskutovaných?)

fichte

Samozřejmě. Iniciační svátosti jsou pro člověka, ve kterém se ty Boží milosti nejen spojují, ale jedna na druhou přímo navazují. A aby člověk navazoval správně, tak se mu k tomu hodí průvodce, to je ten kmotr. Kmotr má mít nadhled a správný odstup (narozdíl od rodičů, kteří bývají víc citově svázaní a nesou největší díl odpovědnosti za své dítě). Stejný kmotr při křtu a při biřmování skutečně není volen kvůli svátostem samým, ale kvůli harmonickému duchovnímu růstu. Představte si, že by se během školního roku třeba v angličtině ve třídě vystřídali čtyři učitelé a každý by měl jinou metodu výuky, jinou škálu hodnocení a jinou úroveň znalosti AJ. Znovu opakuji: ten stejný kmotr je jen doporučení.
Omlouvám se, nechci to komplikovat.

fichte

A chtěl jsem dodat, že u dospělého katechumena to má hlubší význam, než u díděte, které bylo pokřtěno jako novorozeně.

had

hm...zajímavé ;)

fichte

Biblickým vzorem průvodce a kmotra je sv. archanděl Rafael.

Stanjkee

No promin hade že sem ti tady udělal trochu rozruch:)Nechci se nijak hádat jen mě ta kritika přišla dost přehnaně napsaná.Ale máš uplnou pravdu, že určitě je dobrý když se o tom diskutuje. Uplně čumim co sem všechno nevěděl...:)

Adolf7

Biskup má být bezúhonný, jen jednou ženatý, střídmý, rozvážný, řádný, pohostinný, schopný učit, ne pijan, ne rváč, nýbrž vlídný, smířlivý, nezištný.<br />
Má dobře vést svou rodinu a mít děti poslušné a počestné; nedovede-li někdo vést svou rodinu, jak se bude starat o Boží církev?<br />
Nemá být nově pokřtěný, aby nezpyšněl a nepropadl odsouzení ďáblovu.<br />
Musí mít také dobrou pověst u těch, kdo jsou mimo církev, aby neupadl do pomluv a ďáblových nástrah.

had

děláš si srandu, nebo to myslíš vážně???<br />
<br />
jak podle tebe musí být biskup jednou ženatý?? jak může vést dobře svou rodinu a zároveň být biskupem??? <br />
ženatý by v minulosti klidně mohl být, ovšem po smrti manželky by musel vychovat svoje děti aby byly soběstačné a pak se může nechat vysvětit na kněze a později na biskupa....<br />
<br />
dalším bludem se mi zdá "dobrá pověst" - prosím tě, řekni mi, jak může díky pomluvám upadnout do ďáblových nástrah??? <br />
<br />
chápu tvrzení, že by neměl být nově pokřtěný - starší má víc zkušeností - ovšem katechumen přece zákonitě kvůli pýše nepropadá ďáblu...<br />
<br />
- takže podle tebe by každej pyšnej katechumen byl předem odsouzenej?<br />
- takže by žádnej biskup co nikdy neměl manželku nesměl bejt biskupem??<br />
<br />
<br />
Vysvětli mi, prosím, tvůj komentář. Tvoje teorie se mi totiž začíná zdát být rozcházející s katechismem... ;)

Adolf7

Možná znáš katechzmus ale neznáš BIBLI!<br />
Čti BIBLI!!

had

pardon, že ji neznám až tak dokonale. <br />
<br />
každopádně když už cituješ Bibli (nebo cokoliv jiného), pak se sluší uvádět zdroj - ale to ty určitě víš, ne? (Tim 3, 2-7)<br />
<br />
ano, Bibli čtu, ovšem ne tak, abych ji prostě četl, ale tak, abych ji pochopil (nebo aspoň něco) - proto by možná nebylo úplně od věci, kdyby jsi ten úryvek trochu osvětlil - nechápu, proč jsi ho se prostě napsal...nevidím k němu žádnou souvislost (leda že pod svátost svěcení by se dala zahrnout i svěcení biskupů)...<br />
<br />
- rozhodně o sobě netvrdím, že znám katechismus<br />
- příště uveď prosím zdroj a podej i patřičné vysvětlení proč tenhle konkrétní úryvek vkládáš. <br />
- Samotné čtení Bible tě nespasí ani ti nezaručí správný život ("svádí-li tě tvoje ruka, usekni ji..." - Marek 9,43) - chtěl by jsi být bezruký?

Adolf7

Za to že dokonale neznáš Bibli se mi nemusíš omlouvat.<br />
Já ji taky neznám dokonale.<br />
Jestli jsem tě něčím v mích příspěvcích urazil tak to se omlouvám.<br />
To jsem v žádným případě nechtěl. "PROMIŇ"<br />
<br />
Máš pravdu je to 1.Tim 3,2-7<br />
Na tom úryvku není co osvětlovat je to tak jak to je a já to myslím úplně vážně.<br />
Při čtení Bible je potřeba rozlišovat co je psáno v podobenstvích a co ne "svádí-li tě tvoje ruka, usekni ji..."<br />
I když by to mnohdy u někoho nebylo na škodu.<br />
<br />
""nechápu, proč jsi ho se prostě napsal...nevidím k němu žádnou souvislost (leda že pod svátost svěcení by se dala zahrnout i svěcení biskupů)...""<br />
<br />
Nevím proč se na to ptáš??<br />
Přečti si to co jsi psal modře. <br />
<br />
""Jedná se o svátost živých křesťanů. Svátost manželství nemůžou přijmout kněží, (u řeckokatolíků je možné stát se knězem i po té, co je muž ženatý). ""<br />
<

had

omlouvám se, jestli můj příspěvek zazněl nějak divně.. víš, já jsem tohle psal někdy v minulém roce (30.9.08) a tak už přesně nevím o čem byly komentáře a od té doby jsem je popravdě nestudoval. <br />
tvoje vysvětlení, že se vztahuje k modrým popiskům mi stačí :)<br />
<br />
- nechci Bibli označovat za bludy, já jsem opravdu netušil, že je to citace z Bible a měl jsem za to, že je to tvůj názor.<br />
<br />
- ? asi už nic :)<br />
přeju hezký (žádným Hadem nezkažený) den :-)

Zobrazit 34 komentářů »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Monika Voňková